måndag 17 augusti 2009

Glimmingehus

Mitt sommarlov är fantastiskt. Jag är ju uppskriven i vikariepoolen, men än så länge har de inte behagat att ringa mig, så jag dricker te och chillar, fixar här hemma och donar. I lördags var jag mest trött och fick ont i huvudet efter träningen, så jag var hemma och åt popcorn och läste ytliga tidningar på kvällen, i stället för att åka till Malmöfestivalen som jag hade planerat.

I går åkte så jag, Elmir och Ramona på utflykt till Österlen. Vi fick låna en bil och tog oss först till Ystad, där vi stannade för att äta och titta runt i staden, som är mycket fin. Vi hamnade nog i Wallanders fotspår, vilket verkar vara svårt att undvika då broschyren Ramona tog på turistbyrån räknade upp massvis med Wallanderställen.

Efter detta for vi till Ales stenar, som är lika vackert som vanligt. Det blåste, men var soligt och varmt. Ramona tog snygga bilder med sin systemkamera, skoj att hon använde sig av prismat med.

Så, till slut tog vi oss vidare till vår resas huvudmål; Glimmingehus. Där var det skräckfilmsfestival och vi hade bokat biljetter till Dr Caligaris kabinett, en helt fantastisk stumfilm från 1920. Vi var lite tidiga, så vi tog våra filtar och vilade på gräset utanför vallgraven en stund innan vi knatade in i borgen, letade oss upp för de kolmörka, höga trappstegen och satte oss i riddarsalen för att se filmen. Musiken gjordes av Steven Severin från bandet Siouxsie and the Banshees. Det var mycket bra musik, men det blev inga autografer, för han rusade ut ur salen när visningen var över. Kanske var han blyg, kanske hade han viktigare saker för sig på den skånska landsbygden. Hur som helst så bestämde vi oss för att fara hem till Ramona för att äta upp picknicken, som vi inte hade orkat tidigare p.g.a. den bastanta lunchen. :) Så vid 23-tiden var vi alla hemma, bilen lämnad och vi kunde dråsa i säng, nöjda med dagen.

Idag: disk, städa hos hamstern, lämna tillbaka hamstern, etc... :) En något tråkigare dag att beskriva, men den ska nog bli trevlig den med.

5 kommentarer:

Anonym sa...

härligt med ledighet och att chilla och bara vara, ha det gott gumms !

Anonym sa...

Jaa hehe!
Fan så mkt jag åt nu innan, var beroende och smäckte choklad, chips varje dag ;/
Ja, är egentligen nöjd redan nu men nått kg till så blir det ännu bättre ;) gott när kläderna sitter bättre som sagt :)

poss

Anonym sa...

Här kommer en väldigt långsökt chansning, men jag såg att du skrev ett inlägg för sisådär två år sedan om ett tyg med ryska dockor, som du köpt på Åhléns och sytt gardiner av. Jag är på jakt efter precis det tyget, så jag tänkte att om du möjligen har gardinen kvar och har tröttnat på den, så kanske du ville sälja den till mig eller byta mot något annat tyg eller nåt? :-) Jag kan mejlas på gavagai@melonia.com , hälsar Sara.

Pingvinkvinnan sa...

Jag använder den gardinen fortfarande, jag är inte så gardinintresserad så jag brukar inte byta... men jag är desto mer intresserad av ryska gummor, så jag tänkte behålla den. Kan du inte kontakta åhlens o kolla om de kan börja sälja det igen? Det är så synd att det inte finns kvar längre! /Rebecka

Anonym sa...

tack så mkt gumman, inflytt blir 5 okt, ska bli lovely! du är jättevälkommen sedan :D

har du en bloggpaus?
hoppas allt är bra med dig! kramar